4 februarie 2013

Nimic despre Grasa de Cotnari

Pășesc cu avânt pe trotuarul de pe mâna dreaptă a străduței de intrare în cartier. Avântul mi-e dat în mare parte de vântul enervant ce bate din față și se lipește libidinos de mine. Totul are sens: vântul care-mi dă avântul. Știu că n-o să scap de vântul tăios și rece până nu ajung la capătul străduței și pot s-o iau la dreapta, printre case, unde voi fi protejat.
Avansez cu dârzenie împotriva rafalelor turbate de vânt și numai absența zăpezii, a degerăturilor, a echipamentului militar din cârcă, precum și prezența încrederii în forțele proprii, a mobilului și a portmoneului cu carduri din buzunar, nu fac din această scenă una similară cu (ne)înaintarea nemților la Stalingrad.
Când am parcurs deja aproape jumătate de străduță, avântul mi-e tăiat cu brutalitate. Am ajuns din urmă o femeie, care se deplasează melcos (broscos țestos) în aceeași direcție, spre ținutul fericirii de la capătul vântului. Din spate nu-mi dau seama dacă e doamnă sau domnișoară și nici dacă are sub 300 sau peste 300 kg îmbrăcată. Cert este că ocupă, umple, se răvarsă pe întreaga lățime a trotuarului. Din față (vă reamintesc că aici vehiculele circulă pe contrasens) se apropie o coloană de mașini – e înainte de 9 dimineața, oră de vârf – fapt care face obstacolul uman de neocolit prin stânga, pe stradă. Nici prin dreapta nu-mi este posibilă efectuarea manevrei de depășire, din cauza unui gard metalic neîntrerupt. În ciuda expresiei românești, nici de sărit nu mi se pare mai ușor, nu mi se pare o variantă fiabilă.
Reduc viteza la ritmul tovarășei-tanc. După câțiva pași realizez că în tot răul e și un bine. Aici, la aspirație (termen împrumutat din automobilism și ciclism), nu mă mai bate vântul! Femeia ia în piept (și fără vreo undă de perversitate în gând, îmi imaginez că are destul piept...) toată urgia ce-mi este destinată. Nu mai bate deloc vântul, iar cele 7-8 grade Celsius se simt dintr-o dată vreo 20. Dacă ar ieși și soarele, Stalingradul s-ar transforma în Miami Beach...
Înaintăm puțin vizibil, în tandem: femeia mai puternică decât vijelia, iar eu căpușa dânsei. Nu-i o relație de simbioză, ci parazitism clar. În Anglia, cu excepția Londrei, unde cariera te obligă să alergi for it, răbdarea e la ea acasă. Femeia nu se grăbește – mai ales că nici nu poate – iar căpușa nici atât. Confortul termic și bunăstarea spirituală primează în fața atingerii țelului deplasării.
Totul este OK, până în momentul în care realizez că mașinile s-au oprit din vâjâit. Circulația s-a blocat undeva în spate, la semafor, iar în stânga noastră s-a format o coloană infinită orizontală, abrâncușiană, alcătuită din mașini bară la bară. Și ce fac cei din mașini ca să-și omoare plictiseala? Se uită spre trotuar și se minunează (citesc asta în priviri!) de cuplul pe care-l văd, nereușind să înțeleagă cum dracu’ umblă slabu’ ăla cu imensitatea aia de grasă!? Intru instantaneu în panică, doar e în joc onoarea mea masculină, aflată pe punctul de a fi emasculată. Simt acut cum privirile din mașini mă sfredelesc acuzător, încât mă fac să-mi doresc un avocat. Dacă aș fi fost prins vreodată de nevastă cu altă femeie, alt bărbat sau vreun animal în pat, aș putea spune acum că am o senzație de déjà vu („Nu-i ceea ce pare! Stai , iubi, să-ți explic!”), dar – din fericire – nu e cazul.
Ne latră un câine dintr-o mașină, iar stăpânii lui îl recompensează cu un biscuite, se hlizesc și-și dau coate. Într-o altă mașină, o mamă acoperă cu palmele ochii copilului din scăunel și-i cenzurează privirea naivă. Trecem pe lângă mașina unui ultra-tatuat care fumează la volan și individul ne gratulează cu un gest de neredat aici, de trecere a degetului arătător printr-un tunel format din alte două degete, de la cealaltă mână…
Încep să-i urăsc de moarte pe nenorociții din mașini (mai ales pe antipaticul din BMW). Urăsc ideile lor preconcepute de rahat, datorită cărora trag concluzii greșite despre oameni pe care nu-i cunosc, doar pentru că se află la un moment dat în raza de acțiune a unei persoane cu probleme de greutate. Devin agresiv și mârlan în gândire. Doresc celor din familia cu potaia să li se pișe de douăzeci de ori pe zi la rădăcina televizorului. Pe moment nu-mi vine o idee mai bună. Femeii cu copilul nu-i doresc altceva mai sadic decât să iasă din el un tocilar, să ajungă de râsul tuturor colegilor de școală. Boului cu tatuaje nu-i doresc decât să i se umple degetul arătător de muci când și-l bagă în nas și să-i cadă tatuajul cu porumbelul care mănâncă rămurele de măslin…
Pe gândurile mele negre, blocajul de circulație se încheie, mașinile se pun în mișcare și toți cei închiși în conserve pleacă înapoi la viețile lor fericite (cel cu BMW-ul înapoi pe banda de viteză de pe vreo autostradă, că știu că alta nu suportă). Străduța devine pustie și mă decid să depășesc. Comoditatea din spatele femeii nu mai are niciun haz. Cobor de pe trotuar pe stradă, iau din nou vântul rece în față și în nări și încep depășirea. Merge încet, pentru că de fapt nu-s chiar așa de aerodinamic (decât prin comparație), iar vântul e aproape mai tare decât mine. Ajung umăr la umăr cu falsa consoartă, la care nu îndrăznesc să mă uit, și păstrăm linia o bucată de drum. Din sensul opus nu mai vin mașini, dar observ că vine altceva. În zona în care trotuarul dă semne că s-ar lărgi timid, și-au făcut apariția trei persoane, care, datorită gabaritului, formează un grup statuar în șir indian. Din față pot să-mi dau seama că sunt două femei și un bărbat, cam ce vârste au, dar tot nu sunt capabil să realizez dacă au sub sau peste 300 kg. Se anunță o încleștare herculeană de forțe, o ciocnire de mare magnitudine la întâlnirea celor două grupuri, cu evidente dificultăți de estimare a modului cum se va rezolva problema cedării de prioritate. Adun toate rezervele de forțe și măresc strocul, ca un maratonist la Olimpiadă. Când mai sunt vreo trei metri până la întâlnirea grăsanei mele cu supraponderalii care vin din față, eu sunt cam la jumătatea distanței dintre ei. Din față tot nu vin mașini – parcă e regizat – așa că am timp să arunc o privire scurtă, dar încărcată de curiozitate umană, spre fosta mea protectoare de vânt. Expresia pe care i-o citesc pe față mă ia total prin surprindere. Privește cu jenă și disperare spre tovarășii de greutate ce se apropie din față și ochii ei numai că nu vorbesc: „Nu-i ceea ce pare! Stați, dragilor, să vă explic! Anorecticul ăsta nu-i cu mine!!!”.
***
Am ajuns în cele din urmă acasă, dar oricât m-am străduit să dau delete experienței neplăcute, n-am reușit. Întrucâtva mă simțeam vinovat pentru cele petrecute, pentru gândurile și reacțiile mele meschine și egoiste, care – fiind egoiste – se refereau numai la persoana mea. Eu parcă nu eram așa înainte. Oare cine sau ce să mă fi schimbat în rău? Crimele de la ora 5, știrile de la Antena 3?... Cel mai tare mă obseda privirea femeii-tanc, care exprima o dramă. Și ca să mă pedepsesc, să mă autoflagelez, m-am băgat direct în frigider, unde era frig și multă mâncare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu